© API

Идеята за тунел под Петрохан е много стара и през 80-те години са правени проучвания и разчети. Оттогава трафикът на автомобили и товарни камиони се е увеличил многократно и се налага осъвременяване. Досега тунелът не е направен заради липса на пари и на достатъчно политическа воля. След протести на жители от Берковско миналата година беше взето решение да започне проучване и да се търси начин за финансиране. В първоначалните идеи е обсъждано и построяването на жп линия, но сега това е отпаднало. По този начин сериозно се ограничава възможността за транспортно развитие и по-удобни връзки между столицата и Северна България.

„Проучването за тунел под Петрохан не включва строителство на жп линия“, коментират от АПИ.

В същото време няма никакви индикации дори за намерение на правителството да модернизира и разшири жп линията през Искърското дефиле, която в момента е единствената връзка на София с Видин, Мездра, Плевен, Русе и Варна. Железопътния транспорт до Видин в последните години е изключително бавен, в резултат пътуващите намаляват, не се прави и нищо за подобряването му. ЖП линията, с която беше построен Дунав мост 2, се използва много рядко, тъй като довеждащата инфраструктура е стара, бавна, а постоянно се закриват линии и така още повече се стеснява броя на пътуващите.

За тунела под Петрохан бъдещия изпълнител на проучването трябва да посочи три варианта за ново пътно трасе. Според предпроектните предложения ще се определя пътния габарит и нужните средства за проекта, разходите за поддържане и годишна издръжка, уточняват от АПИ. Предвижда се след проучването да се започне процедура за оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС) и по нея ще се одобри варианта за бъдещото трасе. Идеен проект ще се разработва след като влезе в сила решението по ОВОС.

Предпроектното проучване трябва да е готово за 180 дни, а индикативната му цена е 500 хил. лв. без ДДС. Изпълнител ще се избира според „икономически най-изгодна оферта“. Кандидатите от търга са три консорциума и четири отделни компании:

Засега няма гарантирано финансиране – от АПИ търсят различни варианти. Единият е публично-частно партньорство, другият е чрез държавния бюджет след стартирането на тол системата през идната година. От Агенцията са оптимисти, че тол системата ще увеличи приходите за ново строителство и поддръжка на републикански пътища.

Източник: severozapazenabg.com