Подножието на античната крепост събра множество граждани на Мездра, дошли да отбележат традиционните Дионисиеви празници.Тазгодишното издание бе открито с почит към „Огнесъздадения“ Дионисий, съчетан с тракийски орфически и дионисиев ритуал, в изпълнение на актьорите от Театрална група „ТЕМП“ при - Младежки дом Враца, с художествен ръководител Георги Врабчев .

Впечатляващата постановка представи ритуалното разливане на вино от сребърен ритон и фиали, реплики от тракийски съкровища, съпроводени с оригинална хореография и жонглиране с огнени факли, символизиращи раждането на Бога.

След ритуала с разливането на виното и освещаването на хляба, една от менадите поднесе на гостите по глътка от еликсира на боговете.

За култа към Дионис и тайнството на древните ритуали разказа директорът на РИМ Враца, археологът Георги Ганецовски.

"Тази възстановка на ритуала е взета от изображения върху тракийски съдове и ако забелязахте, основните ключови фигури-това са тракийският цар и неговата съпруга. Те са хората, които имат правото, като богоизбрани и като посредници между света на боговете и света на обикновените хора, да отпиват от свещената течност. "- каза Ганецовски.

Археологът подчерта, че не случайно именно тук, на това място,се провеждат тези празници. И това е така, защото по време на археологическите проучвания на „Калето“са открити много интересни находки – бронзова статуетка на орел, както и оброчна плочка с изображението на Зевс.

„Орелът е основен атрибут на култа към Зевс. Освен това намерихме части от каменни барелефи с изображение на Дионисиеви сцени, където задължително присъства гроздето. Това ни показа, че през II-III век, през Римската епоха на това място е функционирало светилище, на което са принасяли дарове към много божества, като едно от ключовите е бил Дионис“ – допълни Ганецовски.

Той припомни, че според древногръцката митология Дионис е син на Зевс и дъщерята на тиванския цар Кадъм, смъртната Семела. Гръмовержецът Зевс се влюбил в красивата Семела, но ревнивата съпруга Хера разбрала за новата изневяра на своя съпруг, и накарала съперницата си да поиска от Зевс да ѝ се покаже в божествения си вид, за да ѝ докаже, че наистина притежава свръхестествена сила. като. Разбрал хитрия замисъл на Хера, владетелят на Олимпсе опитал да спаси любимата си, защото знаел, че никой смъртен не може да понесе огъня, който излъчва. Семела обаче продължавала да настоява. И когато Зевс удовлетвори молбата ѝ, тя лумнала в пламъци. За да спаси неродения си син, Гръмовержецът вшил в бедрото си детето, което Семела носела в утробата си. Така бъдещият бог на виното се родил от бедрото на всемогъщия Зевс.

Името на тиванската принцеса се среща още и като Земела, в което археолозите търсят аналогията със Земя. Дионис е върховно слънчево същество, което показва, че земята трябва да бъде оплодена, за да даде плодородие и добра реколта.

Финалният акорд на Дионисиевата вечер бе поставен от танцьорите от Ансамбъл „Мездра“, като жизнерадостно продължение на дионисиите, но вече в християнски вариант с наричанията за здраве и берекет.


Снимки: Павел Петров