В случай на авария в една от тръбите
напречните връзки ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както
и за преминаването на линейки, пожарни и други специализирани превозни
средства. Две от галериите са пешеходни, а една е автомобилна, съобщиха
от пресцентъра на АПИ.
Предвидено е в тунелната тръба да се монтират противопожарни врати,
електроинсталации, вентилационни боксове и осветление. Пандемията забави
доставките от чужбина на част от оборудването. То вече е осигурено и
сега с ремонта на виадуктите по автомагистралата и въведените
ограничения в движението се довършва и работата по напречните връзки в
тунел „Витиня“.
Дейностите в тръбата за Варна стартираха на 18 юни т. г. и за
изпълнението им движението в съоръжението се осъществява двупосочно в
тръбата за София. Нейният ремонт завърши през март 2021 г. и тя е с нова
облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова
настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация,
светофарна уредба, енергоефективно LED осветление, система за светлинно
водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и
възможност за бърза реакция при инцидент.
На финален етап е ремонтът в тръбата за
София на тунел „Ечемишка“, който започна в края на май 2021 г. В
съоръжението също се изграждат две напречни пешеходни връзки между
тунелните тръби, които в случай на авария в някоя от тръбите, ще се
ползват за евакуация. Дейностите в тунелната тръба включват ремонт на
конструкцията, хидроизолация, изграждане на нова дренажна система,
асфалтова настилка, пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение,
светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се
осигуряват безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при
инцидент. Съоръжението ще е със система за отвеждане на запалими и
токсични течности от пътното платно. На обекта се работи мобилизирано,
за да може ремонтът да завърши през август т. г.
За изпълнение на строително-монтажните дейности както в двата тунела на
АМ „Хемус“, така и на 4-те виадукта – при километри 33-ти, 34-ти, 35+144
и 35+760, е въведена временна организация за безопасност на движението.
Ограничен е тежкотоварният трафик от 30-ти до 47-ми км на
автомагистралата. Камионите над 12 тона преминават по обходен маршрут:
от пътен възел „Витинска река“ при 30-ти км на АМ „Хемус“ по пътя София -
Ботевград и след това по второкласния път II-17 до пътен възел
„Ботевград“.
Лекият трафик преминава двупосочно в тръбата за София на тунел „Витиня“,
двупосочно в тръбата за Варна на тунел „Ечемишка“ и двупосочно в
свободните от ремонтни дейности платна на магистралата. Движението на
превозните средства до 12 тона се осъществява двупосочно в платното за
София от 32-ри до 34-ти км с по една лента във всяка посока на движение,
а от 34-ти до 36-ти км е двупосочно в платното за Варна с по една лента
за всяка посока на движение. Необходимо е шофьорите да карат
внимателно, да спазват стриктно пътната сигнализация и ограничението на
скоростта – до 50 км/ч.
Габаритът на пътното платно в тунелните
съоръжения и на виадуктите не позволява въвеждане на т. нар. реверсивно
движение – с обособяване на две ленти за движение в посоката с
интензивен трафик и една лента в по-малко натоварената посока.
В дните с интензивен трафик - петък, събота, неделя, и в пиковите часове
шофьорите на леки автомобили може да използват като алтернативен
маршрут на АМ „Хемус“ в посока Монтана и Видин пътя през прохода
„Петрохан“ и през Искърското дефиле. Агенция „Пътна инфраструктура“ се
извинява на водачите за причиненото неудобство, но ремонтните работи са
наложителни, за да се осигури безопасното преминаване по
автомагистралата.
Виадуктите при 33-ти, 34-ти и 35-ти км са построени през 80-те години на
миналия век и от тогава не са основно ремонтирани. Техническото
състояние на мостовете при 33-ти и 34-ти км в посока Варна изисква
спешно възстановяване на експлоатационното им състояние, за да се
осигури безопасното преминаване. На съоръженията се извършва ремонт на
пътната плоча, на главните стоманобетонови греди, подмяна на лагери и
дилатационни фуги. Ще бъдат възстановени тротоарни блокове, ще се положи
нова хидроизолация и асфалтобетонова настилка, колекторна система и др.
На виадукта при 34-ти км се работи по възстановяване носимоспособността
на ригел при един от стълбовете на съоръжението.
На двата виадукта при 35-ти км в платното за София се работи по
антикорозионната защита на стоманената конструкция, направа на
колекторна система и др. Всички мерки, които се предприемат са
необходими, не търпят отлагане и трябва да се направят, за да пътуваме
след това удобно и безопасно.
• България • 583 • 0
До края на септември ще завърши ремонтът на тунел "Витиня" на АМ "Хемус"
Доизграждат се трите напречни връзки между
тръбите на тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“. В тръбата за София те бяха
прокопани през 2020 г. Сега се довършва работата в тръбата за Варна.
Предстои до края на септември т. г. напречните галерии между двете тръби
в съоръжението да бъдат завършени. Те са необходими, за да отговаря
най-дългият автомобилен тунел в България - 1195 м, на всички европейски
изисквания за пътна безопасност.