Той отбеляза, че при извънредното положение от март тази година заради коронавируса България беше една от страните, в която много бързо и относително успешно започна обучението в електронна среда. По данни на МОН още в първите седмици при обучението в електронна среда близо пет процента от учениците декларираха, че не се обучават поради липса на устройства, и близопет процента - поради липса на интернет свързаност.

Бяха сключени договори с мобилните оператори за преференциални оферти за училищата, в помощ на родителите, за доставяне на интернет на преференциални цени, отчете министър Вълчев.

Заедно с два от мобилните оператори у нас изградихме 11 WiFi зони в т.нар. обособени квартали, в местата с най-висока концентрация на необхванати ученици, съобщи образователният министър. Той каза, че са купени вече близо 900 устройства, като по-голямата част от тях са били предоставени на учителите, а по-малка част - на учениците.

Съдействахме за даряването на ученици и на над 1000 устройства, добави министър Вълчев.

Той коментира, че учениците, които не са се включили в електронното обучение, не е само заради това, че нямат достъп до интернет и до устройства, а заради нежелание на една част от тях да се включат.

Имаме близо 20 процента деца, при които имаме проблеми с тяхната ангажираност и редовна посещаемост при нормална ситуация, и при присъствено обучение. Точно тези деца не бяха включени и в електронното обучение, обясни министър Вълчев.

Той коментира, че основният ни проблем е липсата на отношение и отговорност на родители към образованието, но голяма част от тези деца имат смартфони, като ги използват за друго, а не за обучение.

Тези 80 000 устройства, които ще бъдат купени, няма да бъдат използвани само при електронното обучение, а ще се използват от учителите в училищата. Във всяка класна стая трябва да има устройство, защото учителите работят с електронни дневници и ще свързват тези лаптопи с мултимедийни дисплеи или с проектори, обясни министър Вълчев.

Той каза, че и сега има над 60 000 устройства в училищата, но голяма част от тях са стационарни компютри и не могат да се ползват при извънредна ситуация.

В момента 0,4 процента от паралелките са карантинирани, дори да станат 1 процент, няма проблем с наличната техника, ако се задържи сегашното общо ниво на среднодневен брой заразени, за да се обезпечи обучението в електронна среда, заяви министър Красимир Вълчев.