Закупените в момента локомотиви са изцяло изплатени. Последният от тях ще пристигне през декември. Общата сума е около 75 милиона лева. За следващите три години сумата, която е предвидена за инвестиции, е почти половин милиард лева. Почти половината от тях са част от плана за устойчиво възстановяване, който България разработва заедно с ЕС.

Дружеството ще бъде в силна позиция и по този начин ще обезсмисли навлизането на алтернативни оператори на железопътен транспорт, допълни Григоров.

Заради понижението на пътуванията с влакове през 2020 г. приходите на БДЖ са намалели с около 30 млн. лв. През април пътуванията са спаднали със 75%, а на годишна база спадът е около 36%. Това е довело до намаляване на приходите с около 30 млн. лв. Свиването на приходите е компенсирано със съкращаване на разходите, свързани с оперативната дейност на дружеството, с някои елементи на развитие. Натрупаните през годините резерви са позволили на дружеството да се справи със ситуацията, заяви още Григоров.

За тази година е подготвен консервативен бюджет. „В синхрон с общата финансова политика на държавата ние трябва да поддържаме резерви. Ние по никакъв начин вече не можем да си позволим да вкараме БДЖ в същата спирала на финансови задължения, в която то съществуваше допреди две години“, обясни още Григоров.

Цените на билетите не са увеличавани с години и в момента те са доста под смесените нива. Договорът, който БДЖ има с държавата, не им позволява да се правят резки промени с цените. Не се очаква в рамките на следващите две-три години те да се вдигнат с повече от 5-10%, посочи още председателят. Продажбата на билети, при нормални условия, формира около 25% от общите приходи.

„На този етап държавната субсидия е достатъчна“, каза Григоров. „В момента ние сме в началото на последната година на една 3-годишна програма, която стартира с три основни задачи. Първата задача беше да се изчистят окончателно задълженията, които бяха натрупани през последните десетина години, за да може компанията да почне да се развива по начин, по който тя да е в състояние да предложи необходимите по качество и количество услуги на своите потребители", обясни Григоров.

В края на 2019 година последното задължение в размер на 220 милиона лева е било изчистено. В момента БДЖ „Пътнически превози“ и „Холдинг-БДЖ“ нямат задължения към своите кредитори.

Втора точка от 3-годишната програма за развитие на БДЖ е една интензивна програма за ремонт на подвижния състав, чиято възраст е от 30 години нагоре.

Броят на вагоните в експлоатация за последните две години е увеличен с 30%. През последните 12 месеца няма нито един тежък инцидент с локомотив в движение. Има договор за модернизация на мотриси за крайградски пътувания. Има рециклирани вагони, които са на нивото на нови вагони. Третата точка е новия подвижен състав.

Източник: monitor.bg