Предвижда се още по линия на проекти за иновации да се даде възможност малка част от часовете след 4-и клас или до 20%, експериментално да се провеждат в електронна среда. “Дистанционното обучение е извънредна алтернатива и допълнение на обучението в реалната класна стая. Електронните платформи трябва да се използват за възлагане на задачи, за творчески задачи, за самоподготовка”, каза министърът. Според него днешното поколение деца учи много по-добре чрез образи.

Електронното обучение не е само от разстояние, то е и в класните стаи, уточни министърът. Той допълни, че в електронна среда могат да участват много различни специалисти. Български учен от ЦЕРН например можело да се включи от Женева в урок по физика в някое училище у нас. Електронната среда позволявала много интегрални уроци. Задачата на всички образователни системи е да търсят ефективната комбинация, а не да заличават присъственото обучение с неговите предимства, каза още министърът. “Присъственото обучение трябва да остане като основна форма – най-желаната, най-добрата, а електронното обучение да го допълва, където е подходящо”, категоричен е Красимир Вълчев. Оттук нататък обаче трябва да се търси ефективно смесване на присъствено и електронно обучение.

Обучението в електронна среда има предимства и недостатъци, обясни Вълчев. Сред негативите той изтъкна невъзможността за социализация в електронна среда. Недостатък на дистанционното обучение е, че част от знанията, уменията, компетентностите не могат да бъдат усвоени ефективно в електронна среда. Такива са голяма част от практическите компетентности, социалноемоционалните умения, двигателните умения, развитието на моториката – все недостатъци, които предполагат децата да бъдат в класната стая.

Има и множество изследвания в областта на невропсихологията, които показват, че продължително взаимодействие с електронни устройства възпрепятства интелектуалното развитие на децата. “Днешното и утрешното поколение деца учат и ще учат много повече от електронни устройства и електронни ресурси. Ако учителите не ги насочат към правилните електронни ресурси, те ще бъдат управлявани от алгоритмите на социалните мрежи.

Всички образователни системи вървят към това да предоставят на учениците и на учителите повече образователни ресурси, към това вървим и ние, да имаме безплатно визуализирано образователно съдържание по всички образователни програми, което сме си поставили за цел”, обясни министърът.

От МОН ще правят задълбочен анализ на обучението в електронна среда. За това какви са резултатите щели да покажат и външните оценявания.

Източник: actualno.com