© Посолство на Индонезия в София

Творбата "Cross Path" ("Кръстосан път") е натоварена с дълбока символика. Авторката, която е Извънреден и пълномощен посланик на Република Индонезия в България, акредитирана за Албания и Македония, е кодирала в произведението си посланието за обогатяващата среща между култури и религии.

Инсталацията на Сри Астари Раджид отразява този факт по оригинален и креативен начин. В нея намира място снимка от посещението на първия президент на островната държава Сукарно в България през 60-те години на миналия век. Умело са подбрани и аранжирани предмети, открити в антиквариата или подарени на посолството. Сред тях са кораб, роза, кукли.

Композицията е позиционирана на фона на вестници "Народна култура" от 1958 г. открити край контейнер за смет. Тя е центрирана около християнски кръст, а там където двете му рамена се пресичат, е изобразен шехадетът - арабска калиграфия на символът-веруюто на исляма. В инсталацията е и макет на монументалния будистки храм Боробудур.

Така се подчертава връзката на трите световни религии, който са оставили своя отпечатък върху богатата и колоритна индонезийска култура. Тя е позната и в Монтана благодарение на събитията, организирани през последното десетилетие от общината и Посолството на Индонезия. С голям интерес публиката в града посрещна уркшопите по батик, концертите на индонезийски танцови формации и участията им в Международния фолклорен фестивал в Монтана.

"Точно както Индонезия и България са прекрасни конгломерати от уникални и разнообразни култури, всяка със свой собствен характер, така и техните художници са подсъзнателно повлияни от традиционното наследство, но също така и от наболелите проблеми и технологически напредък на модерното общество. Тази изложба представя индонезийски и български творци, които са тематично вдъхновени от екологични бедствия, социални проблеми и гледни точки към бъдещето, като използват живопис, скулптура, хартия, офорт, видео и инсталации, за да споделят опасенията си за своята епоха", споделят в анотацията към изложбата кураторите Карла Бианпоен и Читра Смара Деви.

© БГНЕС

В изложбата в „Квадрат 500” са представени още жени-артисти, чиито произведения са били включени в експозицията „В бъдещето“ в Националната галерия в Джакарта. Това са Дита Гамбиро, Тересия Агустина Ситомпул, Еца Мейсяра, Елия Нурвистаразмишлява, Натасия Тонтей, Читра Сасмита. Участват и българските визуални артисти Даниела Тодорова, Виктория Петрова, Кателина Кънчева и Крум Янков.

В експозицията „Синтез” се открояват още две въздействащи творби на Сри Астари Ражид, свързани с яванската култура и мястото на жената в нея, пренебрегвана в условията на патриархата. Картината „Скъпа майко“ разкрива преклонението към майката природа и е своеобразен контрапункт на разрушителните действия на човека спрямо планетата. „Влиянието на яванската култура може да бъде видяно и когато Астари рисува себе си, седнала до известния художник на Индонезия от XIX век – Раден Салех, изобразявайки Раден Аю Раден Мас в стила на яванската аристократична традиция. Астари, държейки пистолет в ръка, обозначава, че е започнала нова ера.” – поясняват още кураторите на изложбата. Представянето на творби на Сри Астари Раджид в „Квадрат 500” е чест за галерията, защото освен успешен дипломат Нейно превъзходителство е и утвърден визуален артист с изложби на биеналето във Венеция, в Лондон, в Париж и множество авторитетни галерии.

Н.Пр. Сри Астари Расджид, посланик на Индонезия
Н.Пр. Сри Астари Расджид, посланик на Индонезия © Юлиян Донов

Сри Астари Раджид е учила във Факултета по Литература на University of Indonesia, дипломирала се е в Lucy Clayton School of Fashion Designer - Лондон, Великобритания, Dept. of Arts, University of Minnesota – САЩ, Art Course, Royal College of Art, Лондон, Великобритания. Била е главен редактор на списание “Mode Indonesia” Magazine, преподавала е в Института по изкуствата в Джакарта, била е председател на Биеналето в родния си град, член на борда на Индонезийската фондация за изящни изкуства, главен съветник на Mitra Mandiri Indonesia Foundation (YMMI).