© ОбА-Враца

Целта на срещата беше да бъдат обсъдени осъществените и предстоящи дейности, постигнати резултати, както и проблемите, свързани с обхващане и предотвратяване на отпадането от образователната система на децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст.

По време на заседанието областният управител представи информация от проведено на 8 август заседание на Националното координационно звено по Механизма на което са обсъдени конструктивни предложения за оптимизиране на дейностите и конкретни мерките за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система за предстоящата учебна 2023/2024 г.

Началникът Регионално управление на образованието – Враца Лорета Колева информира, че през учебната 2022/2023 година са извършени 700 обходи на 481 деца и ученици. В резултат на което са върнати 161 които редовно посещават училище/ДГ. Тя уточни, че с нейна заповед са определени 47 екипа за обхват от областта, които до края на месец септември 2023 г. са посетили на адрес деца и ученици, които са със статус „за обхват“.

През 2022/2023 г. броят на отпадналите от образователната система ученици до 16 години е 39, като едни от основните причини са ранно майчинство, липса на имунизации, нежелание за записване на децата и смяна на имената на учениците.

Г-жа Колева запозна присъстващите с изпълнените през учебната година дейности от Регионално управление на образованието, свързани с превенция на отпадането, обхващането и включването на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.

В хода на заседанието бяха споделени проблеми и въпроси, свързани с трудната събираемост и неефективност на санкциите при отсъствие на децата и учениците без уважителни причини, ранните бракове и ражданията на деца от непълнолетни и малолетни майки (свързано и с ранното отпадането на момичетата от ромски произход от образователната система), трудния обхват и контрол върху мигриращите към и от чужбина подлежащи на обучение деца и непълнолетни, демотивацията и отказ от образование, родителската незаинтересованост.

Отчетено беше, че системната работа с родителите е най-важна за да се промени тревожната ситуация, както и, че за съжаление, голяма част от децата от уязвими и рискови групи са поверени на грижите на роднини, баби и дядовци, тъй като родителите им работят в чужбина.

В заключение областният управител обясни, че срещите по темата за обхващане и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици ще продължат и отчете необходимостта всички заинтересовани страни, държавни и образователни институции, общини, образователни медиатори, да работят координирано и в добро взаимодействие.