През 2013 г. министърът на околната среда и водите е разпоредил разработване на проект на актуализация на Плана и е осигурено финансиране по Оперативна програма "Околна среда 2007-2013". През октомври 2015 г. проектът е внесен в МОСВ за съгласуване, а в края на 2016 г. е верифицирана сумата по окончателното плащане на изпълнителя. В продължение на седем години обаче Министерството бави приемането на плана.

Сметната палата отбелязва, че лошата практика показва липса на институционална воля, индикатор е за наличието на сериозен систематичен проблем и по отношение на други паркове и заплашва ефективността и устойчивостта на управлението на защитените територии.

Посочва се, че в сайта на МОСВ е публикувана информация за влезли в сила планове за управление за 9 от общо 11 природни парка. За пет от тях няма приети актуализирани планове въпреки изтеклия 10-годишен период. Това са:

- ПП "Рилски манастир", срокът за изпълнение на плана за управление на който е изтекъл през 2013 г.;

- ПП "Витоша"; срокът за изпълнение на плана за управление на който е изтекъл през 2014 г.;

- ПП "Шуменско плато", срокът за изпълнение на плана за управление на който е изтекъл през 2018 г. ;

- ПП "Врачански балкан" и ПП "Златни пясъци", срокът за изпълнение на плановете за управление на които е изтекъл през 2020 г.

За два природни парка пък изобщо не е изпълнено изискването за приемане на план за управление:

- за ПП "Сините камъни" няма план за управление въпреки отдавна изтеклия законов срок за неговото приемане;

- за ПП "Странджа" е разработен план за управление, приет през 2004 г., който поради възражения на общините Малко Търново и Царево е преработен и през 2006 г. е депозиран в МОСВ . Към края на 2022 г. все още няма приет план за управление на природния парк.

Планът за управление на ПП "Българка", приет с решение на МС в края на 2021 г., е внесен от дирекция ПП "Българка" в МОСВ още през 2014 г., като процедурата продължава също 7 години. Подобен е случаят и с ПП "Персина", при който възлагането е през 2003 г., а планът е внесен от МОСВ и приет с решение на МС едва през 2016 г.

От Сметната палата подчертават, че необяснимо дългата продължителност на процедурата по утвърждаване на плановете от МОСВ води до неактуалност на посочените данни и извършените проучвания, които са направени по време на изготвяне на проекта на план за управление и риск актуалното състояние на парка да не съответства на посоченото в плана.

Друг недостатък е, че според Закона за защитените територии и Наредбата за разработване на планове за управление няма изисквания плановете за управление да съдържат остойностяване на предложените мероприятия, програми, дейности и проекти, което създава риск за регулярното осигуряване на необходимите бюджетни средства. Няма и задължение за конкретни срокове за изпълнение на мерките, проектите, оперативните задачи, а също и в работните планове. Установяват се и срокове, които са изтекли, преди планът да бъде приет.

Относно Плана за управление на ПП "Витоша" се отбелязва, че освен екоминистерството функции и отговорности по него имат и Министерството на земеделието и храните и неговите структури, които изпълняват дейностите по плана - Изпълнителна агенция по горите (чрез създадена Дирекция природен парк "Витоша"), Регионална дирекция по горите-София и Регионална дирекция по горите-Кюстендил, както и Югозападното държавно предприятие.

Функции и отговорности по изпълнението на плана имат и общините, на чиято територия e паркът. Столичната община, община Перник и община Самоков отговарят за имотите публична общинска собственост, стопанисват, опазват и охраняват общинските горски територии, осъществяват принудителни административни мерки и налагат санкции и глоби по ЗЗТ на територията на ПП Витоша. Кметовете са длъжни да спират дейности и строителство в предоставени за ползване гори, земи и водни площи в защитени територии - държавна, общинска и частна собственост, извършвани в нарушение на утвърдените планове.

Екоминистрът трябва да координира дейностите на министерства, ведомства, общини, обществени организации, научни и академични институти и други, свързани със защитените територии, в т. ч. и за ПП "Витоша", уточняват от Сметната палата.

Отбелязва се, че в периода 2018 - 2021 г. в проектите на бюджетите по мероприятия на дирекция ПП "Витоша" са планирани общо 280 задачи. Сред тях са дейности за изграждане/поддържане/ремонт на обекти по туристически маршрути (мостове, скари, парапети, табла и др.); монтаж на забранителни знаци и метални бариери, лентова маркировка и зимна стълбова маркировка; туристически пътеводители, информационни и рекламни материали; наблюдения на редките, застрашени и уязвими видове, мероприятия за опазване и възстановяване на биологичното разнообразие. От тях 86 дейности, или 31%, не са отчетени като изпълнени.

При одита през май 2022 г., от одитния екип е извършена проверка на място на 5 обекта с установени проблеми от назначената от министъра на земеделието и храните междуведомствена работна група, за решаване на проблеми на сградния фонд на територията на ПП "Витоша", както и за изпълнението на дейности, включени в отчетите за дейността на дирекция ПП "Витоша" от 2018 г. до 2021 г.:

- хижа "Есперанто" - в много лошо състояние, необитаема, рушаща се и опасна за околната среда и здравето на туристите. Собственост на МЗХГ, имотът е предоставен на ЮЗДП през 2019 г., но не са извършвани ремонтни дейности поради необходимост от значителни финансови средства за възстановяване на сградата. Правните възможности за подобряване на състоянието на имота са публично-частното партньорство, продажбата или отдаването му под наем, които възможности не са използвани От различни фирми, сдружения, в т.ч. и туристическо дружество "Есперанто" са заявени инвестиционни намерения за стопанисване на хижата, за които от МЗХГ не са предприети действия за реализирането им.

- почивен дом "Иглика" - сградата е опасна, с предписание да се затвори достъпа до нея в срок до 3 месеца от издаденото през 2021 г.предписание на компетентните органи. Имотът все още е в лошо състояние, необитаем, с рушаща се фасада и е опасен за преминаващите, а достъпът до него не е обезопасен.

- едноетажна постройка от три павилиона на ул. "Беловодски път", определена от заместник-кмета на район "Витоша" през 2020 г. като незаконна. След извършената проверка при одита все още не е премахната.

- поставена бариера пред паркинга на хижа "Звездица", в нарушение на Закона за горите, която до май 2022 г. все още не е премахната въпреки дадените предписания за това;

- озеленяване с неприсъщи за парка растителни видове около хотел "Елица" в парка, за което е съставен акт за установяване на административни нарушения, и което не е премахнато.

Уточнява се, че независимо от установените проблеми одиторите констатират и доброто изпълнение на част от заложените в годишните планове дейности като: поставени горски аптечки; ремонтирани и възстановени бордюри по туристическата алея в местност "Златни мостове"; ремонтирана чешма в местност "Игликина поляна", както и каменният мост и парковата инфраструктура при хижа "Момина скала"; поставени пътни забранителни знаци за ограничаване на достъпа на моторни превозни средства към туристическите алеи.

От Сметната палата посочват, че Законът за защитените територии изисква организирането на институционални и публични обсъждания при разработване и преди утвърждаване на плановете за управление с широко участие на всички заинтересовани страни, а Министерството на околната среда и водите - да организира и публично обсъждане на изпълнението на плана на всеки четири години. Такова публично обсъждане на изпълнението обаче не е осъществявано за Плана за управление на ПП "Витоша" 2004-2015 г.

Към Дирекция Природен парк "Витоша" е създаден Консултативен съвет за управлението и развитието на парка с участието на заинтересованите страни, но дейността му не е достатъчно прозрачна и ефективна. Въпреки че от земеделския министър е създадена междуведомствена работна група за решаване на проблеми на сградния фонд в парка, няма срокове за изпълнение и отчитане на дейността й.

Финансирането на дейностите в защитената територия е с бюджетни средства, европейски средства, дарения и други източници. Не е използвана законовата възможност Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда да финансира дейности и екологични проекти за постигане на целите по управлението на парка.

Отбелязва се, че от всички общини само Столичната община планира и разходва средства за поддържане и опазване на зелените площи в границите на ПП "Витоша". От бюджета на СО са финансирани дейности на територията на парка, свързани с бездомните кучета, поддържането на пътна настилка, автобусните спирки, опазване на зелените площи и горски територии и др. Размерът на изразходваните средства за периода 2018-2021 г. надвишава предоставените на дирекция ПП "Витоша" за изпълнението на дейности в парка. От общините Самоков, Перник и техните общински предприятия, управляващи земи и гори на територията на ПП "Витоша", не са изпълнявани дейности на територията на парка за същия период.

През периода 2018-2021 г. е осъществявана контролна дейност за спазването на режимите за ползване и опазване, както и за спазване на определените забрани в защитената територия. Съставени са 70 констативни протокола и 15 акта за установяване на административни нарушения. Независимо от извършените проверки, съставените актове за административни нарушения и издадените наказателни постановления през периода 2018-2021 г., обаче не всички коригиращи действия и дадени предписания за възстановяване на състоянието на парка са осъществени.

Общините Перник и Самоков не са въвели отговорности за осъществяване на административнонаказателна дейност, което е предпоставка за неефективното изпълнение на тази дейност.

Сметната палата е дала общо 19 препоръки на министрите на околната среда и водите и на земеделието и храните, на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите и на кметовете на общините Самоков и Перник.

Източник: news.bg