- Кога специалистите в регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование започнаха подготовката за предоставяне на допълнителна подкрепа дистанционно?

- Още с обявяването на извънредното положение започнахме разработването на методически указания и планове за работа, които бяха разпространени до всеки един ресурсен учител, логопед и психолог, на територията на страната. Още на 16-ти март ресурсните специалисти бяха готови и мобилизирани да започнат работата си. Разбира се, имаше страхове и несигурност, но още в първите дни стана ясно, че подкрепата е необходима и чакана и от децата, и от родителите.

- Как осъществихте бързо допълнителната подкрепа на своите „специални” деца ?

- Проведохме разговори с родителите на децата и учениците дали биха участвали в дистанционно обучение, каква е възможността да участват дистанционно, имат ли компютър или друго устройство за работа, какъв канал на комуникация предпочитат - Viber, Skype или Facebook Messenger, zoom или друга подобна платформа. Много голяма част от общуването и подкрепата се осъществява през социалните медии, които са и най-достъпни. Тъй като работата е индивидуална, най-често се използва видео връзка през месинджър, скайп или вайбър. Предварително се изпращат материали на родителите за допълнителна работа, дават се указания и се търси постоянна обратна връзка.

- Когато учениците ви нямат интернет у дома, как помагате?

- Ако няма как да се осъществява онлайн обучение през интернет, се използва и асинхронното обучение. Много от децата на допълнителна подкрепа в малките населени места нямат достъп до интернет или нямат налични устройства, през които да се осъществява синхронното обучение. Въпреки това обаче родителите изявяват желание децата им да бъдат подкрепяни и са готови да се включат като партньори. За тях предварително се изготвят материали за седмицата, които се принтират, и чрез образователния медиатор в училището или чрез доброволци, или чрез кмета, материалите се носят до дома на децата и се предават на родителите. Дават се указания за работа, поддържа се постоянна връзка по телефона с напътствия как да се справят с материалите. В края на седмицата материалите се взимат и се дават нови такива за следващия период.

- В какво се изразява съдействието Ви във връзка с продължаване на образовението на децата през 2020-2021 учебна година, записването за която започна?

- Вече стартира приемането на документи за насочване на ученици, завършващи 7 клас с удостоверения, за продължаване на обучението им в подходящи профили и професии, като този процес е предимно онлайн и всички регионални екипи са подготвени за изпълнението му. Започна подготовката и на отлагането на деца от задължително обучение в първи клас за следващата учебна година и информацията може да се намери на сайтовете на всички регионални центрове в страната. Освен препоръки за работата с децата и следене на емоционалното им състояние, ресурсните специалисти оказват подкрепа и на цялото семейство, което нерядко е изпаднало в криза и затруднение за справяне със ситуацията.