За първи път в регламента се уреждат конкретни наболели въпроси, свързани с уязвимите участници в движението като пешеходците и велосипедистите, се посочва в съобщение на Съвета.

Според новите правила всички моторни превозни средства (включително камиони, автобуси, микробуси и високопроходими превозни средства) ще трябва да бъдат оборудвани със следните елементи за безопасност:

- интелигентно регулиране на скоростта

- улесняване монтирането на блокиращо устройство при употреба на алкохол

- предупредителни системи за сънливостта и вниманието на водача

- усъвършенствани предупредителни системи за отклонението на вниманието на водача

- аварийни стопсигнали

- детектор при заден ход

- записващи устройства за инциденти

- прецизна система за следене на налягането в гумите.

За леките автомобили и микробусите ще се изискват допълнителни усъвършенствани мерки за безопасност. Те включват:

- усъвършенствани системи за аварийно спиране

- аварийни системи за поддържане на лентата

- разширени зони за защита на главата от удар, които могат да смекчат нараняванията при сблъсък с уязвими участници в движението като пешеходци и велосипедисти.

Освен общите изисквания и съществуващите системи (като системата за предупреждение при напускане на лентата за движение и усъвършенстваните системи за аварийно спиране) камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и произвеждани така, че значително да намалеят зоните без видимост около превозното средство. Те ще трябва да бъдат оборудвани и с модерни системи за засичане на пешеходци и велосипедисти в непосредствена близост до превозното средство.

Освен това регламентът дава възможност на еврокомисията да въведе специфични правила за безопасността на превозните средства, задвижвани с водород, и на автоматичните превозни средства. В по-общ план той предвижда възможност за Комисията да актуализира новите спецификации, за да се вземе предвид бъдещото развитие на технологиите.

Регламентът ще започне да се прилага 30 месеца след влизането му в сила. За ограничен брой елементи е предвидена по-късна дата на прилагане, за да могат автомобилостроителите да адаптират производството си към новите изисквания.