Атестационните карти се попълват първо от учител, а след това и от
комисия. Крайната оценка от атестирането разпределя учителите в пет
различни категории. Като тези, които постигат слаби резултати, трябва да
се явят на поправка в рамките на година. Ако отново педагогът не се
справи, то той бива освобождаван от длъжността си. Първата процедура
трябва да обхване около 90% от всички педагози в забавачките и школата.
Това са 78 192 учители, посочва Вълчев, като се позова на справка,
изготвена от Център за информационно осигуряване на образованието.
„В
период, в който от първостепенно значение е организирането на нормално
протичане на учебния процес през учебната година в условия на извънредна
епидемиологична обстановка и непредвидими обстоятелства, при които
системата на предучилищното и училищното образование все още усвоява
най-ефективните методи за работа, такава мащабна организация по
осъществяване на процеса на атестиране на педагогическите специалисти в
Националния дворец на децата, Държавния логопедичен център, центровете
за подкрепа за личностно развитие и в регионалните центрове за подкрепа
на процеса на приобщаващото образование e по-добре да бъде отложена и
първото атестиране да се осъществи през учебната 2021/2022 г., а за
учителите, директорите и другите педагогически специалисти в детските
градини и училищата да се извърши до една година след провеждане на
инспектирането на институцията“, посочва в мотивите за предложението
просветният министър.
По време на атестирането на директори
комисията може да използва и оценки и насоки в резултат на инспектиране,
проведено от Националния инспекторат по образованието. Вълчев посочва,
че възможността да бъде осигурена последователност при извършване на
атестирането след проведено инспектиране в детската градина или
училището също е причина за предложената промяна.