Атестационните карти се попълват първо от учител, а след това и от комисия. Крайната оценка от атестирането разпределя учителите в пет различни категории. Като тези, които постигат слаби резултати, трябва да се явят на поправка в рамките на година. Ако отново педагогът не се справи, то той бива освобождаван от длъжността си. Първата процедура трябва да обхване около 90% от всички педагози в забавачките и школата. Това са 78 192 учители, посочва Вълчев, като се позова на справка, изготвена от Център за информационно осигуряване на образованието.

„В период, в който от първостепенно значение е организирането на нормално протичане на учебния процес през учебната година в условия на извънредна епидемиологична обстановка и непредвидими обстоятелства, при които системата на предучилищното и училищното образование все още усвоява най-ефективните методи за работа, такава мащабна организация по осъществяване на процеса на атестиране на педагогическите специалисти в Националния дворец на децата, Държавния логопедичен център, центровете за подкрепа за личностно развитие и в регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование e по-добре да бъде отложена и първото атестиране да се осъществи през учебната 2021/2022 г., а за учителите, директорите и другите педагогически специалисти в детските градини и училищата да се извърши до една година след провеждане на инспектирането на институцията“, посочва в мотивите за предложението просветният министър.

По време на атестирането на директори комисията може да използва и оценки и насоки в резултат на инспектиране, проведено от Националния инспекторат по образованието. Вълчев посочва, че възможността да бъде осигурена последователност при извършване на атестирането след проведено инспектиране в детската градина или училището също е причина за предложената промяна.