„Не може книжката да е безсрочна. С всяка изминала година след тази възраст хората получават различни заболявания, сетивата им се притъпяват, а освен това много болести се обострят“, обясниха от МВР пред „Монитор“. От там подкрепиха думите си и със статистика, според която загиналите при катастрофи възрастни хора са 179, а ранените за последната отчетна година са 1297. Като водачи смъртта си са намерили 53-ма души. Само за няколко дни двама пенсионери пометоха пешеходци, а друг пък едва не уби 6-годишно дете, което в момента е с опасност за живота.

„През последните години населението във всички индустриално развити страни по света постепенно застарява. България не е изключение от този процес. В следващите години делът на възрастните водачи ще се увеличава пропорционално на дела им в общия брой на населението. Затова те, като особени участници в движението, на които трябва да се обърне специално внимание, е нужно да знаят някои най-основни неща, за да бъдат безопасни участници в движението“, обясниха от МВР за „Монитор“.

Тестове за пригодност на водачи на автомобили над 65-годишна възраст искат лекари.

Това е належащо, като се има предвид войната по пътищата. За любителите шофьори никога не се е изисквал преглед или тест от психиатър предвид тяхната психологична и психическа устойчивост, реакции и възможност за шофиране, коментира за „Монитор“ психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова, директор на Специализираната психиатрична болница „Св. Иван Рилски“, известна повече като „Курило“. Такова изискване има само за професионалните водачи, уточни тя.

Според нея такива проверки на психичното състояние и поведенческите реакции трябва да се въведе и за любителите като неизменно изискване при подновяване на шофьорските им книжки, които сега се сменят на всеки десет години.

В България липсата на толерантност и уважение на пътя са издигнати почти в култ. Много хора си избиват комплексите, щом седнат зад волана. Дали са обикновени хора или овластени, всеки решава, че на асфалта може да прави каквото си иска.

Всички сме свидетели, че дори полицейски автомобили без пуснат буркан не спазват Закона за движение по пътищата, но го отнасят обикновените граждани, коментира още д-р Цветеслава Гълъбова. Ето затова е необходимо затягане на контрола, мотивира се психиатърката.