Преди започването на церемонията в Роман е отслужен водосвет и многолетствие за Краля и за Княжеския дом. След това двамата владетели застават на самата линия. Двете релси са съединени с два стълба чрез една трикольорна лента с надпис: "Открита от Негово Царско Височество на 20 февруари 1897 година в присъствието на Негово Величество сръбския крал Александър."

Тук министърът на обществените сгради, пътищата и съобщенията Михаил Маджаров произнася хубава реч, като отбелязва за важното събитие, че линията се отваря в присъствието на владетеля на еднокръвния ни сръбски народ и помолва княза да провъзгласи линията за открита. Фердинанд изказва височайшето си задоволство за грижите и старанията на министър Маджаров по строежа на линията, разрязва със златни ножици лентата и обявява линията за открита.

След това двамата първи и надошлите гости се връщат в Мездра, където е даден великолепен банкет на около 400 души. Княгинята била в средата на трапезата, Кралят от дясната, а Князът - от лявата ѝ страна. На трапезата пред тях имало три изящни букета от естествени цветя.

Князът първи вдигнал наздравица като заявил: "Ваше Величество! Вашето присъствие на днешното тържество му отдава особен блясък. Честити сме, че ознаменуваме нашето братско сближение с едно дело, което най-добре характеризира културния и икономически характер на нашите отношения. Нека нашите противници видят от това, че ний само с труд и полезна работа искаме да си завоеваем и заслужим мястото, което ни подобава. Като благодаря на Ваше Величество за честта, която ни направихте, като се съгласихте да почетете с присъствието си това тържество, и уверен, че в нашите братски отношения ще ни се даде случай да имаме и много подобни празници вдигам чашата си и пия за здравето, дългоденствието и величието на Ваше Величество. Да живее Негово Величество Крал Александър! Урра!“

След края на пиршеството височайшите особи се качват на трена и се връщат обратно към София.

Новооткритата линия София - Роман е дълга 108 км. Тя струва на държавата 23 милиона лева, или повече от 200 хиляди лева за километър. Като се вземе предвид, че за да се прокара тази линия е трябвало да се направят 355 моста, от 6 до 90 метра дълги, и да се пробият 22 тунела, от които най-големият е този при Курило (442 м). Общата дължината на всички тунели е 3980 м. Линията пресича 11 пъти река Искър и минава през едни от най-живописните местности на България.

инж. Николай Колев,

главен редактор на вестник „Железниците днес”