Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“(ГРАО) към МРРБ е извършила анализ на адресните регистрации при изтичане на срока за регистрация за гласуване по настоящ адрес за изборите за общински съветници и кметове.

Общо 343 села в цялата страна са с необичаен ръст на регистрациите по настоящ адрес и съответно на заявленията за гласуване по настоящ адрес.

Посочените в доклада населени места в общия случай представляват кметства, в които избирателите избират кмет. Такъв висок процент на допълнителни лица в избирателите списъци, би променил сериозно изборните резултати, и в случай, че регистрациите им са незаконосъобразни, би било повод за тяхното обжалване.

По данни на ГРАО, 83 от населените места в областите Враца, Монтана и Видин са с необичаен ръст на регистрациите по настояще адрес преди местните избори за 29 октомври. 31 са селата в област Враца, от които 10 в общините Мездра и Роман. В община Мездра това са Долна Кремена, Лик и Люти дол, а в Роман – Долна Бешовица, Синьо бърдо, Стояновци, Кунино, Камено поле, Струпец и Хубавене.

В област Монтана броят на населените места е 25, а във Видин – 18.

Предвид малкото оставащо време до местните избори регионалният министър е сигнализирал министър-председателя за констатираната тенденция и информира, че по Закона за гражданската регистрация само областните управители имат правомощия да предизвикат проверка на обстоятелствата, по подаден сигнал.

Във връзка с получено разпореждане от премиера на РБългария - акад Денков, областният управител на Враца Надя Донкинска е сигнализирала всички кметове на общини на територията на областта и е изискала незабавни проверки по реда на Закона за гражданската регистрация, предвид големия брой регистрации по настоящ адрес и искания за гласуване по настоящ адрес в населените места.

С цел справедливо и законно провеждане на изборния процес в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г., кметовете на общини трябва да издадат заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес.

В състава на комисията се включват служители от съответната общинска администрация, представители на съответната областна администрация, на териториалните структурни звена на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.