Директорът на 51-во училище "Елисавета Багряна" и председател на Сдружението на директорите в средното образование - Асен Александров, е заявил, че по отношение на учебното съдържание не се предлагат кой знае какви промени, а предложението за домашните работи със сигурност няма да се приеме.

"Голяма грешка е да се предлагат неща, които не може да се измерва. Непрекъснато се оплакваме, че са ниски резултатите на нашите ученици. Едва ли това е пътят - да улесняваме домашните. Не може учениците, без никакви усилия, да постигат чудесни резултати. В един клас има много амбициозни родители и такива, за които образованието е нищо. Може би най-добрият метод е диференцираното домашно", коментира гостът.

По думите му самостоятелното обучение е един от най-важните методи за ученето през целия живот - да осмислят сами учебното съдържание, а не да им се дава като смлян полуфабрикат в училище.

"Обърната класна стая означава учениците предварително да са запознати с фактите и по време на час само да се дискутират връзките между тези факти", даде пример Александров.

Училищният директор обърна внимание, че уменията, които се изискват от децата след 10-15 години, са коренно различни от това, което се е изисквало преди 20-30 години.

"Затова непрекъснато трябва да се променя учебното съдържание, но не революционно. По-добре да се изучават по-малко неща, но задълбочено, отколкото много фактология повърхностно. Най-лесно е да видим какво се изучава в най-напредналите образователни системи и по тях да се ръководим", посочи Александров.

Гостът допълни, че изпититe PISA измерват уменията по всички предмети и по този пример трябва да променим формата на изпитите на национално ниво.

"А това ще промени и начина, по който учителите преподаваме и изпитваме. Сега казваме: Няма значение какво знаеш по другите предмети, важно е по "Български език" и "Математика" да знаеш това и това", отбеляза Александров.

Той алармира, че продължава да има дефицити на учители по математика, информатика и природни науки, а стартова учителска заплата от 1360-1370 лв. не може да се сравнява с възнагражденията в IT сектора.

"Часовете се взимат от неспециалисти, за може все пак да се проведат. Учителят по физика често преподава информатика. Правят се опити учителите да се подготвят по няколко учебни предмета - най-малко три. Вторият начин, с което не са съгласни голяма част от учителите, да се отвори пазарен принцип за учителските длъжности, за които има дефицит", обясни Асен Александров.


Източник: fakti.bg