“С японската компания “Мейджи” имаме сключен лицензионен договор за Япония, Китай и Тайланд, с който ние им предоставяме стартерни култури и ноу-хау за производство на българско кисело мляко”, посочиха пред “Икономист” от държавния производител „Ел Би Булгарикум”. Японската корпорация обаче не крие, че именно марката “България” е направила продуктите й бестселър. В Япония продуктът българско кисело мляко на „Мейджи България“ е по-известен бранд от тези на „Кока-Кола“ или „Данон“, а 57,5% от японците асоциират България с киселото мляко, обяви президентът на компанията Кадзуо Кавамура на среща с българския министър на икономиката Божидар Лукарски на 8 април 2015 г.
Последното регламентиране на правата над думата “България” за азиатския пазар е с решение на правителството “Станишев” от 9 ноември 2006 г. В него се казва, че Министерският съвет разрешава на “Ел Би Булгарикум” да използва името “България” в наименованията на продуктите при сключване на договори с чуждестранни партньори за производство на кисело мляко по българска технология и по българска закваска. Търговските марки се регистрират в патентните ведомства на съответните страни, където продуктите се продават. По информация на „Икономист” търговските ограничения заради полученото право над името „България” вече са създали проблем между частна българска компания с интереси към китайския пазар и “Мейджи Холдингс”.
25 български предприятия към 16 юни т.г. са изразили интерес за износ на млечни продукти за Китай, по данни на Българската агенция за безопасност на храните. В средата на юни т.г. пловдивската „Бор-Чвор” подписа споразумение за износ на млечни стоки в Китай с Ningbo Free Trade FUDI Development company unlimited. “Вероятно по-късно ще се сблъскаме с този проблем за запазеното име “България” в търговска марка на пазара на Китай. Ние ще изнасяме нашия кашкавал за Китай под марката “Бор-Чвор”, държим на това. Върху опаковките ще изписваме БГ номера на продуктите и че е произведен в България”, обясни Благовеста Илиева, управител на компанията. На финалната права е и първата инвестиция за изграждането на български млечен завод в Китай, в партньорство между китайската компания Heilongjiang Wondersun Dairy Co Ltd и “Лодис Инвест”, която произвежда млечни стоки на пазара под марката “Лакрима” и е свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски.
От „Лакрима” не отговориха на въпросите на “Икономист” кога ще започне производството на българско кисело мляко в Китай, какви количества ще предлагат на пазара и имали ли са до момента спор с “Мейджи Холдингс” заради лиценза, който японската корпорация държи върху думата “България”.

Източник: БГНЕС