Около 60% от общинските пътища или части от тях имат необходимост от ремонт или реконструкция. Това означава, че повече от половината или значителна площ от настилката на тези пътища е повредена с образувани коловози и деформации. На база на изготвения анализ е определен необходимият за общините финансов ресурс за ремонт и поддържане на общинските пътища.

Средствата не могат да бъдат осигурени чрез какъвто и да е ръст на целевата субсидия за капиталови разходи, нито чрез допълнителни трансфери през годината с постановление на правителството. С тези мотиви Управителният съвет на Националното сдружение на общините ще предложи финансиране на общинската пътна мрежа чрез създаване на национална програма "Общински пътища" с годишен бюджет от 300 милиона лева, осигурени от Държавния бюджет. Кметовете смятат, че критериите за достъп на общините до програмата следва да отчитат състоянието на отсечките, както и разпределението им по райони. Сдружението ще внесе предложението като част от цялостния пакет в рамките на преговорите за бюджет 2021-ва година. Припомняме, че в публикувания миналата есен Доклад за състоянието на безопасността на движението, който вече може да се види в Портала за обществени обсъждания на правителството, 4 от всеки 10 пътища в България са в незадоволително или дори лошо състояние, което носи риск за пътната.

В документа, който е огромен по обем, се прави опит за обобщение на цялата картина на безопасността на движението с посочване на конкретни параметри, свързани със загинали, ранени, с поведението и подготовката на водачите и останалите участници в движението, със състоянието на автопарка, контролната дейност на пътя. Докладът очевидно е изготвен от създадената наскоро Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", която е към управлявания именно от Борисов Министерски съвет изрично е посочено, че републиканската пътна мрежа е с обща дължина над 19 500 км и че "по-голямата част от мрежата остава изградена преди повече от 20 години", което значи, че са необходими пари за основен ремонт, а не просто за поддръжка. Според посочените в документа данни 25 на сто от пътищата в България имат лошо състояние на настилките, а други 13.3 на сто са в незадоволително. Изрично е казано, че тези близо 40 на сто от пътищата представляват риск и от гледна точка на пътната безопасност. Настилката на 22% от пътищата е в задоволително състояние, добри са настилките на 27% от тях, а отлично - на едва 12%. В 52 на сто от пътищата е незадоволително състоянието на банкетите. Незадоволителни са и 56 на сто от отводнителните окопи, както и цели 66% от хоризонталната маркировка по българските пътища.