Организацията към ООН смята, че публичните власти не са готови да управляват етичните въпроси, свързани с интегрирането на програми с изкуствен интелект в училищата.

Заместването на учителите с такива програми може да повлияе на емоционалното благополучие на децата и да ги направи уязвими за манипулации, предупреждава базираната в Париж организация, предаде АФП.

Според генералния директор на ЮНЕСКО Одри Азулай "генеративният изкуствен интелект може да бъде огромна възможност за човешкото развитие, но може да бъде и източник на вреда".

"Той не може да бъде интегриран в образованието без обществена ангажираност и силни правителствени мерки и регулации", допълни тя.

Програмите за генеративен изкуствен интелект, достъпни за широката общественост, се умножиха от края на 2022 г., когато ChatGPT, създаден от калифорнийския стартъп OpenAI, демонстрира способността си да генерира есета, стихотворения и последователни разговори от кратки въпроси.

Този ръст породи и опасения за нови форми на плагиатство или измами в училищата и университетите, без обаче да намалява привлекателността на образователния пазар, който се смята за потенциално много доходоносен.

В препоръката на ЮНЕСКО се казва, че инструментите на изкуствения интелект имат потенциала да помагат на децата със специфични образователни потребности, например чрез създаване на надписи, при условие че учителите, потребителите и изследователите помагат за тяхното разработване и че правителствата регулират използването им.

Въпреки това в препоръката не се посочва минимална възраст за учениците, но се отбелязва, че ChatGPT не може да се използва от деца под 13 години, по силата на собствените си условия. Според доклада много коментатори се застъпват за увеличаване на възрастовата граница до 16 години.